Informationskampanjen i höstas ökade viljan att delta i screening
Under september 2023 pågick en informationskampanj om nyttan med screening – ett samarbete mellan Regionala cancercentrum (RCC), 1177 och regionerna. Utvärderingen visar nu att kampanjen har ökat kunskapen bland invånarna och höjt motivationen att delta i de nationella screeningprogrammen.
Informationskampanjen bestod bland annat av digital annonsering och affischer, inlägg på sociala medier och bildspel till väntrumsskärmar och liknande.
— Det är fantastiskt roligt att se att så många upplever att kampanjen har ökat deras kunskap om screening för tidig upptäckt av cancer, säger Elin Ljungqvist, RCC:s nationella screeningsamordnare. Det var precis det mål vi hade med kampanjen – att sprida medvetenhet och kunskap som kan göra skillnad i människors liv.
Undersökningen visar även att kampanjen har ökat viljan att screena sig hos både män och kvinnor.
– 70 procent av de tillfrågade kvinnorna födda utanför Europa svarar att kampanjen har ökat deras vilja att delta i screeningprogrammen, säger Elin Ljungqvist. Det känns extra roligt då vi ser i studier att om man är född i Sverige eller inte kan – tillsammans med andra faktorer – påverka inställningen om man deltar i ett screeningprogram eller inte när man blir kallad.
RCC beviljar medel för förbättringar – efter extra satsning på cancervård
220 miljoner till förbättringsprojekt i cancervården – det är en av de satsningar som är inskrivna i årets canceröverenskommelse. Pengarna delas ut av RCC och ska gå till insatser som förbättrar tillgängligheten och insatser som stärker rehabilitering och palliativ vård för barn och vuxna.