Denna webbsida är endast avsedd för läkare och sjukvårdspersonal med förskrivningsrätt.

Nu färgas Sverige blått för barn med cancer

På initiativ av Bauhaus som är huvudpartner till Barncancerfonden, och enabling partner till Avicii Arena, kommer Avicii Arena i Stockholm lysas upp i blått den 15 februari.

Den 15 februari är det internationella barncancerdagen, en dag som är till för att öka medvetenheten om barncancer. I Sverige har mycket skett, men barncancer är fortfarande den vanligaste dödsorsaken till följd av sjukdom hos barn. Därför kommer nu Avicii Arena, Idre Fjäll, Filmstaden, Louis De Geer konsert och kongress och många fler att visa att de står upp i kampen mot barncancer genom att lysa upp fasader, skidliftar och entréer. Detta är första gången Sverige tänds blått, och vi hoppas att detta är starten på en årlig tradition.

Varje dag insjuknar ett barn i cancer. Trots de senaste årens forskningsframsteg kommer långt ifrån alla barn som drabbas av cancer att överleva och mer än varannan överlevare har komplikationer livet ut, ofta med livshotande besvär.

Det är genom samarbete, i Sverige och internationellt, som den livsviktiga forskningen kan leda till att behandlingarna kan bli elakare mot cancern och snällare mot barnen. För att sätta ljus på detta uppmanar Barncancerfonden till att för första gången tända och färga Sverige blått på så många platser och byggnader som möjligt. Exempelvis kommer Idre Fjäll, som är huvudpartner till Barncancerfonden att belysa liftstolparna i Drömbacken i blått.

– Vi är stolta över att vara huvudpartner till Barncancerfonden och hoppas att detta initiativ kan bidra till ökad medvetenhet och ännu mer stöd till den livsviktiga forskningen, säger Tommy Halvarsson, Marknad- och PR-ansvarig på Idre Fjäll.

Trots de senaste årens forskningsframsteg måste mer göras för att öka överlevnaden ytterligare och samtidigt förbättra livskvalitén för alla som drabbats av barncancer.

– Barncancerområdet är forskningsintensivt, och tack vare alla bidrag från såväl privatpersoner som företag kan vi utan uthålligt fortsätta finansiera både den livsviktiga akademiska forskningen och forskningen som bedrivs på sjukhusen. Genom att uppmärksamma den så viktiga internationella barncancerdagen så hoppas vi att fler kan vara med och bidra till att förbättra cancervården både på kort och lång sikt, säger Ola Mattson, generalsekreterare på Barncancerfonden.

På flera håll i landet kommer butiker, hotell, konferensanläggningar, byggnader och skidbackar lysas upp. Exempelvis Conventum i Örebro, Louis de Geer konsert & kongress i Norrköping, Västerås kongress och Wallenstams kontor i Göteborg. På initiativ av Bauhaus som är huvudpartner till Barncancerfonden, och enabling partner till Avicii Arena, kommer dessutom Avicii Arena i Stockholm lysas upp i blått. Även Filmstadens biografer kommer lysa blått på digitala skärmar och på bioduken och företag som HKC Hotels och Bristol Meyers Sqibb tänder blått i sina digitala kanaler.

För mer information, vänligen besök: Var med och skapa en tradition! | Barncancerfonden

Liknande poster

Region Skåne inför precisionsdiagnostik i barncancervården

300 000 kronor till internationellt utbyte inom barnonkologi

Umeå först ut med beslut om genetisk diagnostik av barncancer i egen regi