Nytt otroligt resultat för Rosa Bandet
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj har i år samlat in otroliga 100 miljoner kronor till cancerforskning. Resultatet ligger på samma rekordnivå som 2022, och är ett viktigt tillskott för att säkra en långsiktig finansiering av svensk cancerforskning. Pengarna har samlats in genom försäljningen av rosa band och armband, genom privatpersoners och föreningars egna insamlingar och inte minst genom flertalet samarbetspartners som sålt rosa produkter där en del av intäkterna går till Cancerfonden.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla er som bidragit till detta fina resultat. Trots svårare ekonomiska tider så har många valt att bidra i kampen mot cancer. Det är väldigt fint och väldigt hoppfullt, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.
Draghjälp av 20 designers
I år firar kampanjen 20 år och har därför fått draghjälp av 20 kända profiler som designat årets rosa band. Några av dem är Tone Sekelius, Siduri Poli, Hanna Persson, Christine Meltzer, Tareq Taylor, Amelia Adamo, Isabell Segerstedt och Marie Göranzon som hjälpt till att sprida ordet och visat ett stort engagemang.
Varje år sedan 2003 har Cancerfonden drivit Rosa Bandet-kampanjen tillsammans med olika företagspartners. Några som varit med från start är ICA och Lindex, sedan har allt fler tillkommit och i år samarbetar Cancerfonden med 16 företagspartners.
20 år av forskningsframsteg
Under de senaste 20 åren som Rosa Bandet-kampanjen funnits har mycket viktiga forskningsframsteg gjorts. Dödligheten i bröstcancer har minskat med 20 procent och idag överlever nära 9 av 10 som får diagnosen bröstcancer.
– Forskningens framsteg talar för sig själva. Nu överlever nära 9 av 10 en bröstcancerdiagnos. Det är forskningens förtjänst där nya behandlingar, mediciner och inte minst kunskap om hur cancer uppkommer och utvecklas som gör det möjligt att bota cancer och i många fall leva ett gott liv efter en cancersjukdom. Vi är väldigt stolta över att finansiera svensk cancerforskning, säger Ulrika Årehed Kågström.
Rosa stadsaktiveringar väcker uppmärksamhet
Rosa Bandet-kampanjen har haft ett antal stora aktiveringar under oktober, bland annat ett rosa spårvagnståg som rullat i linjetrafiken i Göteborg, en rosa matta och stora rosa band hängandes över Biblioteksgatan i Stockholm och en graffitimålning med ett bröst på Södergatan i Malmö.