Denna webbsida är endast avsedd för läkare och sjukvårdspersonal med förskrivningsrätt.

Studie med 1 200 cancerpatienter: Orimligt många besök på vårdcentralen innan symptom som var cancer togs på allvar

I en undersökning som Nätverket mot cancer låtit SIFO göra bland drygt 1 200 cancerpatienter och närstående, krävdes det för 32 % av de som svarat tre besök eller fler (upp till fler än tio besök) på vård- eller hälsocentral innan en remiss för utredning av eventuell cancer skrevs.
– Det dröjer alldeles för länge innan primärvården tar symptomen på allvar, säger Margareta Haag, ordförande Nätverket mot cancer.

Det är till vård- eller hälsocentraler som 80 % av alla patienter går med symptom som senare visar sig vara cancer.

För 27 % av dem som medverkade i SIFO-undersökningen krävdes det minst två besök på vård- eller hälsocentralen innan det till exempel togs ett blodprov för en större utredning. För 36 % togs inga prover alls för symptom som senare visade sig vara cancer.

– Kompetensen på vård- och hälsocentraler måste bli bättre på vad som kan vara symptom på cancer, prover måste tas, säger Margareta Haag.

67 % anger att det tagit två månader eller mer från första kontakt med vård- eller hälsocentral till behandling. 20 % anger att det tagit över sex månader från första primärvårdskontakt till behandling.

– Fortfarande dör patienter på grund av sent diagnosticerad cancer, konstaterar Margareta Haag. Nätverket mot cancers mål är att senast 2024 ska 75 % av cancerfall upptäckas i stadie ett, det vill säga då tumören är liten och inte spridd.

Använd digitala system

Det finns digitala system i andra länder som används för att upptäcka cancer tidigt. I till exempel Storbritannien finns så kallade riskkartor för 18 olika cancersjukdomar och där har sjukvården infört sex av dem i de elektroniska journalsystemen. Detta har Nätverket mot cancer uppmärksammat under ett par år men utan att något substantiellt har hänt i Sverige.

– Ansvariga för vård- och hälsocentraler bör omgående se till att de digitala system som finns som stöd för diffusa symptom som kan vara cancer börjar användas även i Sverige och att vårdpersonalen snabbt utbildas i dessa, säger Margareta Haag.

Fakta om undersökningen:

Totalt har 1224 personer deltagit, majoriteten har eller har haft cancer (86 %). Undersökningen tog cirka fem minuter att besvara och gjordes online perioden 17 juni – 30 augusti 2021. Hela undersökningen finns att läsa här.

Frågor:

Margareta Haag, Nätverket mot cancer: 070-497 49 09

Presskontakt: Lena Bergling, 070 2345 158, Annika Eliasson, 0702 35 43 35. [email protected]

Nätverket mot cancer är en intressepolitisk påverkansorganisation som samlar elva nationella organisationer och fyra regionala föreningar. Totalt representerar vi 30 000 medlemmar. www.natverketmotcancer.se

author avatar
Vendela Ekmark

Liknande poster

Medicintekniska produkter för cancer i fokus för nytt regeringsuppdrag

Hälften av cancerpatienterna erbjuds inte rehab. Det här duger inte! konstaterar Blodcancerförbundet

Marginell påverkan på cancerdiagnostiken efter pandemin